Brexit en Transport - Hoe moet je voorbereiden?

 

In dit blog houden we je graag op de hoogte over de Brexit, en de voorbereidingen die je kan treffen op het gebied van transport naar Engeland, Schotland en Ierland.

Aangezien Brouwer Transport veelal transporten verzorgd naar Engeland en Schotland zal dit blog daarop focussen.

 

Updates over de Brexit

De soort Brexit is momenteel helemaal nog niet duidelijk. Daarom zal dit blog steeds ververst worden met actuele informatie.

Update datum: 20-12-2018
Brexit deadline: 18-3-2019

 

Drukte bij terminal Hoek van Holland en IJmuiden

De vrachtwagens van Brouwer Transport vertrekken iedere week naar de UK via de terminals bij Hoek van Holland en IJmuiden. 

Om een idee te geven van de drukte op de terminal: Hoek van Holland verwerkt alleen al 1100 vrachtwagens per dag. Plus meer dan 400 personenauto's. 

Bij oponthoud ontbreekt de ruimte om de vrachtwagens te parkeren. Vertraging en oponthoud is een gevolg van douane formaliteiten. Uiteindelijk worden alleen vrachtauto's toegelaten die de douancedocumentatie 100% op orde hebben. 

Lees meer in het FD

 

Welke voorbereidingen op de Brexit heeft Brouwer al getroffen?

  • Digitale infrastructuur. De digitale infrastructuur van Brouwer Transport is up to date. De verwachte extra (douane)documenten stroom kunnen we digitaal goed verwerken.

  • Aanschaf extra trailers. Door verwachte langere wachttijden is lading langer onderweg. Wij verwachten dan ook meer materiaal nodig te zijn voor hetzelfde werk. Op voorhand hebben we onze vloot uitgebreid met 3 koel/vriestrailers.

  • Portbase. Portbase verbindt alle partijen in de logistieke ketens van de Nederlandse havens. De noodzaak om alle documenten op tijd via Portbase aan te melden zal straks cruciaal worden. Geen juiste documenten, geen ferry overtocht mogelijk!

  • CEMT-Vergunning. Mogelijk dat er na de Brexit met het gebruik van de CEMT-vergunning voor vervoer op VK rekening moet worden gehouden. Deze is dus aangevraagd door Brouwer Transport. 

 

Extra druk op laadtijden

We willen vriendelijk doch dringend verzoeken om de benodigde documenten op tijd op orde te hebben.

Heeft dan ook vragen? We denken nu al graag met u mee. Vraag daarvoor naar Jakob Brouwer.

 

Douane kantoor in Engeland en Schotland

Brouwer Transport heeft in het verleden gewerkt met een douane kantoor in Engeland. Dit kantoor werkte mee in de afhandeling van douane documenten.

In 2018 is er contact opgenomen met dit kantoor waar jaren mee gewerkt is. Maar ze gaven aan dat ze geen medewerking kunnen verlenen. Simpelweg omdat er geen personele capaciteit is om een grote stroom transporten via de douane te kunnen verwerken.

Houd daarom dit blog in de gaten. Dan houden we u op de hoogte.

 

Welke voorbereidingen hebben we nog niet getroffen?

Bij een harde Brexit hebben we nog niet genoeg voorbereidingen kunnen treffen om het transport vloeiend te laten verlopen. Belangrijkste knelpunt is simpelweg dat er nog te weinig bekend is.

Zelfs als een harde Brexit twee jaar uitgesteld wordt is deze periode te kort om het douane apparaat in Engeland volledig te laten functioneren.
We verwachten dus dat dit gefaseerd in werking zal treden.

 

Retourvrachten vanuit Engeland

Retourvrachten vanuit Engeland en Schotland zullen als import naar de Europese Unie worden beschouwd. Ook daarvan is nog niet duidelijk hoe dit afgehandeld zal worden.


Vragen?

Heeft u vragen of opmerkingen omtrent de Brexit. We denken graag met u mee. Heeft u vragen over:

  • Effect van Brexit op de tarieven? - Vraag Klaas de Boer op klaas (@) brouwer-urk.nl
  • Effect van Brexit op transporten en transport tijden? Vraag het de planner Engeland: Louw Ruizendaal, info (@) brouwer-urk.nl

 

Bronnen:

  • https://www.nvwa.nl/onderwerpen/export-dieren-dierlijke-producten/exporteren-dieren-en-dierlijke-producten-naar-verenigd-koninkrijk-na-brexit
  • https://www.tln.nl/onderwerp/brexit
  • https://www.portbase.com/